CsabeeHello.
Köszönöm a sok linket, és a sok jó tanácsot, főleg a humoros formában tálalt okítást. Mint azt írtam is a bevezetőben ágyúval verébre eset, meg is kaptam a kritikát érte.
Nos eposz ide vagy oda, se feldolgozást, se pornófilmet nem akarok forgatni, mert valamikor 1995 és 2004 közt ugyan mi magyarok voltunk az európai pornó film ipar központja, erről még botrány riportot is készítettek, de mára eladhatatlan dömping van, és az olcsó modellekhez már Romániánál is messzebbre kell menni. :-) Na meg miről is szólna a film, 4K felbontásban, ha eladhatatlan? Egyébként a téma hogy idézem " ahol a Franco Nero-t valós időben vágod ki és helyezed át az arcát egy a stúdiódban felvett, beugró színészével, illetve a 18 fős statisztákból 20 ezer fős sereget fabrikálsz akkor talán mégis lenne értelme" nos ez nem is annyira elrugaszkodott dolog, mert a DIGITALPLAYGROUND 1 hónapos forgatással csinál meg egy 2 órás filmet amiben éppen olyan effektekkel megáldott zöld háttérrel készült filmet csinálnak mint pl a karib tenger kalózai. Na ja lehet látni hogy a fregatt nincs fából, és az ágyú is csak virtuálisan lő, na meg az ágyú golyó sincs igazából ott, de az össz. élmény akkor is lenyűgöző.
A National Geographichoz még nem sikerült filmet eljuttatni ami adásba is kerülne, de azon vagyunk. Majd ezzel a kamerával már megütjük (túlszárnyaljuk) azt a szabvány szintet, amit a közeljövőben is lehet látni a filmvásznakon. Az igazsághoz az is hozzá jár, hogy a Sharp már elkészítette a 8K (7 680 x 4 320 képpontos felbontású) tévéjét is!!! Na ja még nem sorozatgyártásban, de a kiállításon már mindenki megcsodálhatta.
http://www.technet.hu/tv/20110523/lealazza_a_fullhd_modellekez_az_uj_teve/
Ami azt illeti hogy egy szerver akár 10 évig is elmegy, akár napi 24 órás állandó üzemben, akkor máris el lehet osztani a teljes kiadásra szánt összeget 10-el, és nem is olyan vészes :-)
Persze nem vitatkozok azzal, hogy megtérül -e, mert minden attól függ hányszor, és még mire lesz a jövőben használva. A grafikai kártyák sokat fejlődtek, de ha a számítási teljesítmény kell, akkor ugyebár együtt kell tudnia dolgoznia a processzorral, és akkor a számolási bit mélység (memory bus - 384bit per gpu GDDR5) valamivel fontosabb mint a sebesség, (bár az sem hátrány ha a shader clock is a toppon van) de az sem elhanyagolható, hogy a kártya minimumban tudja az OpenGL 4.1 és a directX11 szabványt teljesíteni.
Viszont egy valamibe átlagosan senki sem gondol bele: az összes általam ismert Nvidia, vagy ATI Radeon max. felbontása csak 2560x1600. Egy 4K film teljes szélességben nem fér ki a "csövön". Tehát más elven működő spéci kártyára van szükség (ez is hasonlatos a szerver logikához, amíg felhasználói szinten 16 vagy 32 giga ramra tervezik az alaplapot, addig szerverbe 192-256 giga sem ritka... tehát a videokártya is profi kell hogy legyen, nem csak egy mezei Nvidia 590-es). A monitor nem téma, mert japánból be lehet szerezni a felbontáshoz szükségeset. (hisz a fenti példa is mutatja megalománia dúl ott is, szerintem a 8k -nál sem fognak megállni...).
Ezen a felbontáson, mint kezdeti nehézségen már én is eltűnődtem. Jelenleg Machintos gépeket használnak a filmiparban, mert ehhez nagyon jó videó editáló szoftvereket kapni, és nem utolsó sorban eléggé erős stabil gépeket csinál az Apple.
Hülye vagyok, ha szakítok a hagyománnyal, és nem Apple körben gondolkodom első nekifutásra?
A kamera nem csak hogy nagyon jó de jelenleg piacvezető is. Van egy 40 Megapixeles verzió is a piacon, amihez az ARRI gyárt cuccokat, és csak fényerős objektíveket lehet hozzá tenni. (Mit mondhatnék rá megalománia). Ha lúd akkor legyen kövér :-D
na ja szerintem a 40 Megapixel kihasználhatatlan, bár fotót már láttam az egyperces demo filmből, de még nem tökéletes, mert ott az a téma, hogy egyszerre dolgozzanak a processzorok, ugyanis a fényérzékelő munkaterületekre van osztva, és egy egy munka terület képi feldolgozásáért egy egy processzor felel, aztán az összes processzor teljes adatait szegmensenként egymás mellé dolgozva áll össze a 40megás kép. A filmet pedig szuperszámítógépen dolgozták egybe.
Szerintem George Lucas sem használná még a technológiát, mert nem csak hogy nem kiforrott még, de egy film vágatlan nyersanyaga olyan sok petabyte lenne, hogy értelmetlen. Még akkor is ha vágva, és tömörítve küldenék egy IMAX mozi számára.
Viszont a 4K már évek óta a JELEN, és nem a jövő azok számára akik piacképesek akarnak lenni... Teljességgel kihasználható, és már kiforrott.
Én itt csak morfondírozok, mert ha ugyanezt a kérdést angolul teszem fel a RED fórumában, akkor nem is egy ember adja rá a választ...
Mindenesetre köszönet minden válaszért, tanulni mindig lehet az okosabbtól :-)