tenkes
Most ide válaszolok, de lényegében az egészhez gondolom. CCcleanerrel én nagyon megszívtam még nagyon régen, mert tisztítás címén olyan bejegyzéseket törölt a registryből, amik némely program működése miatt jó lett volna, ha megmaradnak. Még szerencse, hogy csinált backupot 🙂 Jobban belegondolva, honnan a retekből is tudhatná, hogy egy adott program miket jegyez be, és miket keres? OK, hogy elterjedt és gyakran használt programokról ez tudható, de milliónyi aprócska, meg egyedi program is létezik.
Általánosságban pedig a Linux is, a Windows is egy technika, amit használunk. Ahhoz, hogy egy technikát használhassunk, valamennyire meg kell tanulni használni.
Szeretem az autós példákat 🙂
Az autó használata sem merül ki annyiban, hogy beülök, oszt' megy.
Annak van egy alapvető kezelési igénye, például nem megyek vele 1-esben 140-nel autópályán. Vagy nem 35-tel megyek 6-ikban plafonig felpakolva motyóval, teljes családdal megtöltve, felfeflé a Királyhágón.
Időnként megnézem, van-e még ablakmosó, vagy töltsek utána? Néha kiporszívózom a kárpitjait, alkalomadtán lemosom...
Aztán persze van szerviz igénye is, ami szakembert igényel, és itt válik igazán ketté az üzemeltetés és a használat.
Sem Windowsra (a múltban), sem Linuxra nem telepítek ész nélkül mindenféle szir-sz@rt - na jó, néha próbából igen, de akkor csinálok előtte rendszervisszaállítási pontot. (Ez kb. a nem megyek 1-esben 140-nel esete)
És akkor nem kell CCcleaner, vagy a megfelelője.
Ha pedig valamit sikerült beletrollkodni, akkor meg kell javítani. Az autóba sem nyúlunk bele hozzáértés nélkül, mert még nagyobb gebasz lesz belőle. Az más, ha olyasmihez nyúlunk, aminek értjük a működését.
Ugyanígy van ez a Linux (és a Windows) esetén is. Ha értjük, megjavítjuk. Ha nem értjük, hívunk olyat, aki érti, és megjavítja. Ennek a mikéntje eltérő, mert Windows esetén Mari néni szólhat a szomszédban lakó Vér István 13 éve született szellemileg közepesen fejlett kamasznak, amúgy hardkór gémernek, vagy beviheti valami PC doktorhoz, ahol még számlát is kap. Egy Linux esetén ugyanez az út járható lehet, de kisebb eséllyel, viszont működhet különböző online gyülevész had egy személyben történő megszólítása, csak találja meg hozzá a fórumot szegény Mari néni.
Szerintem becsapós azzal etetni felhasználókat, hogy "csak kattints ide, és jó lesz, nem kell hozzá értened, szakember sem kell."