Sziasztok. Igazából a problémám nem csak Ubuntu 11.10-re, hanem Kubuntu 11.10, Linux Mint 12, és mindhárom disztró eggyel korábbi kiadására igaz. Van egy kb. 9 hónapos Dell Inspiron N5010 laptopom Intel Core i3-as processzorral, 4Gb memóriával, Intel GMA 4500 videókártyával. Maga a probléma az, hogy a processzor melegebb (~15 fokkal), mint Windows-on, ez azt jelenti, hogy ugyan azt a tevékenységet végezve (internet böngészés, videó nézés) Ubuntun ~65 fok, Windowson 50-53 fok. A másik, ezzel kapcsolatos probléma, hogy a processzor ventillátor szinte állandóan maximum közeli fordulaton forog, még akkor is, ha a Psensor nevű program kivételével nem használok mást, és lehűl a processzor 50 fokra (ennél hidegebb még sohasem volt). Ez így nekem kettős probléma, mert egyrészről féltem az aksimat (elég közel helyezkedik el a processzorhoz, és nem szeretném hogy jelentősen csökkenjen az élettartama az állandó, magasabb hő miatt), másrészről aksiról használva a gépet az üzemidő is csökken az állandó magas fordulat miatt. Tud valaki erről a problémáról, esetleg a megoldásáról valamit? Vagy ez egy általános jelenség ennél a típusnál? Próbáltam utánaolvasni más fórumokon, ugyan ennél a laptopnál mások is tapasztalták ezeket a tüneteket, de megoldást ott sem találtak rá. Ha van még valaki aki ugyan ezt a típust használja, akkor arra lennék még kíváncsi, hogy melyik disztróval használja, illetve mennyi az átlaghőmérséklet. (Az már csak hab lenne a tortán, ha a winchester sem lenne ilyen meleg, mert 47-50 fok szokott lenni átlagban, és ahogy olvastam az egészséges tartománya bő 10 fokkal alatta van.)

Szerintem az lehet a gond, hogy a linux kernel nem támogatja a proci mag feszültségének dinamikus változtatását, ezér folyamatosan a maximális core feszt használja, csak a frekit változtatja. Win alatt folyamatosan változik a mag feszültsége. Létezik olyan kernel, amivel működik (elvileg), de én még nem értem el vele eredményt (corei7).

    hepalyEzen én is gondolkodtam. Most feltettem egy Lubuntu 11.10-et is, ezen alacsonyabb kicsit a hőmérséklet, gondolom a disztróból adódóan, és itt a processzor frekvencia figyelője folyamatosan csak a legkisebb értéket mutatja. Winen a coretemp nevű programban figyeltem, hogy ott elég dinamikusan igazodik a terheléshez a frekvencia, gondolom ez az optimális.

    Sajnos nekem az a tapasztalatom, hogy a dell minőség kezdi aláadni. Furcsa, de csípett a légy, hogy nem megy az 1080 hd film a régi kis dell inspiron 6400-on, így eladtam, s vettem egy újabb dell "erőművet" (inspiron után már az), egy dell vostro 3700-at, i5 teteje, 8ram, stb. Az hogy gyenge a hangszórója, hát betudtam, hogy üzleti laptop. De állandóan ment a coolerje, s melegedett is rendesen. Nem megfelelő az új dellek hűtése és szerelése, csak precision szériába. Az újabb latitude, inspiron gyenge lett. S érdekes, de visszatértem a régi inspironhoz, a sajátom nem tudtam visszavenni, de találtam egy másik hasonlót: http://ubuntu.hu/node/28331#comment-313279 S most örülök, hogy találtam egy régit, de az IBM még jobb vásárlás volt 35E-ért :) Szóval a dell mellett részemről egy dolog szól, s ezért nem pártolok el tőlük, ez a Next Buisness Day garancia, vagyis lakásra jönnek cserélni a hibás alkatrészt. Emiatt tartok még ki a dell mellett, de ha ilyen szar gépeket fognak gyártani, hagyom őket (Inspiron 6400-am még Írországban készült, a mostaniak már mind Kínában).

      KemiaitesokEzek alapján akkor ha jól értem semmit nem tudok tenni a jelenség ellen. Kicsit azért is félek, mert az előző laptopomban a winchestert is a kb. ugyan ekkora hőmérséklet tette tönkre.

        rememberNem tudom mit lehet ellene tenni. Két ötletem van: ha NBD garancia van rá, akkor jelentsd be, hogy baromira melegszik a gép, hátha kicserélnek valamit (megmagyaráznod nem kell, hogy szerinted mivel is lehet a gond, csak írd meg a hibajelenséget, majd ők berendelik a megfelelő alkatrészt). Másik pedig hűtőpad használata. Bár az első kört futnám elsőként. S ezt fogom én is tenni, mert akinek eladtam a vostrot, szólt, hogy nagyon melegszik, nem tudja hogy kell ezt a bejelentős dolgot csinálni, így megkért segítsek. Holnap intézem neki. Korábbról már van tapasztalatom bőven, az inspironba a 4 évben egy hónapon belül 3x cseréltek alaplapot :) Pedig első alkalommal csak annyi volt a gondom, hogy többször ment a cooler mint korábban, s mondtam nekik, hogy a másik oldalán is nagyon melegszik. Erre kicserélték a coolert és az alaplapot. Az új alaplap nem kezelte a memóriakártya olvasót. A 2 új alaplap meg mindig elfelejtette a service tag számot. Így a harmadik már jó lett :) Érdekes sztori volt, de szó nélkül lejöttek hozzám Debrecenbe házhoz szervízelni, előre egyeztetett időpontban. Na ez az amiért még nem ábrándultam ki a Dell márkából. Azóta találtam neked valamit: http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/156842-dell-inspiron-15r-n5010-heat-problem-help-please.html Biztos közhelyes a link, de egész sok minden van alatta: http://goo.gl/5YPhF

          KemiaitesokAz NBD garancia nem tudom mit jelent, de mentem már vissza ahol vettem, és azt mondták, hogy valószínű attól van, hogy nagyon megterhelem a gépet, vagy nem megfelelőek a hűtési viszonyok. Pedig ágyon, ölben tartva egy kezemen meg tudom számolni hányszor használtam, és akkor is kb. 15 percig. Hűtőpadom van (van benne ventillátor is), de a tapasztalatom szerint kb. 2-3 fokkal hidegebb úgy a gép, de van hogy nem is észrevehető a különbség. Próbáltam már én is rákeresni egyébként, külföldi fórumokon olvastam, hogy másoknál is jelentkezik ez a probléma, de nem jutottak megoldásra. Ez első linken amit írtál ha jól veszem ki (bár i7-es processzoról van szó, de) az ugyan ekkora hőmérsékleteket túl magasnak tartják. Köszönöm, hogy megosztottad velem a tapasztalataidat, remélem nekem nem kell majd 3 alaplapcsere:)

            rememberNBD garancia: bejelented a hibát (én a Dunaelektronikánál vettem régen az inspiront, az oldalukon van hibabejelentő felület), ők meg jelentkeznek nálad telefonon, hogy berendelték az alkatrészt, s mikor menjenek cserélni. A lakásodra! nem kell szervízbe vinni. S a Dunaelektronikánál nem csak náluk vásárolt géppel foglalkoznak, mint kiderült ha a service tag alapján van rajta garancia, akkor ők megszerelik, nekik a dell fizet minden költséget (még az utazást is).

              KemiaitesokLehet, hogy hiba volt, de csak átfutottam a garanciát amikor vettem a gépet. Az NBD garancia megegyezik azzal a 3 éves garanciával amit vásárláskor kaptam a géphez, vagy ezt külön kellett volna megvásárolni?

                rememberA géped alján ott van egy service tag szám, vagy a biosban is megtalálod. Ide illeszd be: http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/my_systems_info/en/details?c=us&l=en&s=hied S ez kidobja a géped mikor lett vásárolva, milyen garanciával, milyen konfiggal. Így szoktam dell gépeket venni, hogy elkérem ezt a számot, s minden világos lesz. Van NBD garancia, meg talán base warrenty - ez majdnem ugyanaz, csak annyi, hogy nem mennek lakásra szerelni, hanem neked kell bevinned. Azóta megtudtam azért valami mást is. Van egy dell hibabejelentő oldal, ahol service tag és probléma megadás után, kiadják a munkát annak akitől a gépet vetted (az előző vostroval ez a helyzet, nem tudom kitől vette a srác, az új tulajának segítek ezzel). S ők az új alkatrésszel megkeresnek, s kicserélik. Viszont ha csak takarításról van szó, az nem garanciás hiba, viszont eddig nekem sohase nézték hogy tényleg gond van-e, csak hozták az új alkatrészt, s cserélték, s így már történt szervízelés, s így már ők állták a költségeket. A dell száma: 06-80-016157 (furcsálottam a számot, de azt mondta a csaj, hogy van ilyen szám).

                  Ennyivel később: 4 nap

                  KemiaitesokKöszönöm az infókat. Meg is néztem ezen az oldalon, nekem base warrenty van rajta, szóval be is vittem oda ahol vettem, ott pedig annyit mondtak, hogy egy takarítást tudnak rajta csinálni az megoldaná a problémát. Én ezzel nem értek egyet (lévén hogy win-en nincs ilyen probléma, és egész új kora óta ez a helyzet). Még megpróbálok utánanézni, és ha nem oldódik meg akkor első körben egy takarítás, másodikban pedig felhívom a számot amit adtál. Köszönöm még egyszer a sok segítséget.

                    rememberNincs mit, szívesen. Kérlek majd írj a fejleményekről, érdekel nagyon. Bár a helyedben nem fogadnám el a bolt takarítós verzióját, mint írtam, nekem simán cseréltek mindent, nem gagyizták el takarítással.

                    Ennyivel később: 10 év