A mai napon ér véget a kétnapos Ubuntu fejlesztői megbeszélés, ahol az érdeklődök megvitathatják a következő félév fejlesztési irányát. Ilyenkor körvonalazódik, hogy mégis mire is számíthatunk az Ubuntu következő kiadásától. A számos érdekes téma közül egyértelműen a Unity8 a legtöbb érdeklődőt vonzó szekció. A felhasználók nagyobb része a most októberben megjelent Ubuntu 16.10-es kiadásban találkozhatott először a Unity8-cal, ami az Ubuntu jelenlegi asztali környezetének egy teljesen újraírt változata. A Yakkety Yak kódnéven fejlesztett kiadásban alapértelmezett elérhető az új felület is a régi mellett, viszont még egy igencsak kezdetleges állapotban, inkább csak amolyan technikai demóként, mintsem a mindennapokban használható felületként. A Unity8-at jelenleg csak a nyílt forráskódú illesztőprogramokkal/driverekkel van lehetőség kipróbálni, mivel egyelőre sem az Nvidia, sem az AMD zárt illesztőprogramjai nem támogatják az ehhez szükséges MIR-t. Ez valószínűleg a jövőben változni fog, viszont szerencsére mostanában a nyílt driverek is egyre többet fejlődnek és egyre jobb állapotban vannak, így az egyszerű felhasználói szokásokat teljesen ki tudják elégíteni.
Unity8 az Ubuntu 16.10-ben
Továbbra is a már sokat hangoztatott konvergencia a fő csapásvonal a Canonical-nál. A telefonnál/tabletnél már egész szépen összeálltak a dolgok, most szeretnék az asztali változatot is hasonló szintre felhozni. Gőzerővel folynak a fejlesztések, a 17.04-es verzió már most rengeteg fejlesztést/javítást kapott ezzel kapcsolatban. Szeretnék, ha a Zesty Zapus megjelenésére már egy nagyjából használható felületet tudnának odaadni a felhasználóknak további tesztelésre. A 17.04 nagy újdonsága lesz, hogy már teljesen a Snap csomagformátum lesz a preferált formátum. A szoftverközpont addigra teljesen fel lesz készítve rá, illetve a csak „Ubuntu Personal” néven emlegetett kiadás, amely az azonos kódbázisú rendszert jelenteni a különböző méretű kijelzőjű eszközökön is már Snap alapú lesz, a mostani DEB helyett.
A készülő új alkalmazásválasztó Unity8-hoz
Michael Sawicz, a Unity8-on dolgozó egyik mérnök összeszedte a főbb feladatokat:
- Snap készítése a Unity8-ból - nem egyszerű feladat, a különböző függőségi problémák rendes lekezelése
- Teljes értékű ablakkezelés - a Unity7-nél megszokott összes funkció megvalósítása. Ehhez egy absztrakt réteget (Miral) használnak
- Érintések jobb kezelése - Másképp kinéző és viselkedő felület egér, illetve érintőképernyő esetén
- Új Alkalmazásválasztó - ez teljesen ki fogja váltani a jelenlegi Unity8-as alkalmazások lencsét
- Több kijelző támogatása - egynél több kijelző normális támogatása Unity8 alatt
Nem csak ész nélkül le akarják másolni a Unity7-es működést, hanem ahol kell újragondolnának dolgokat, persze kikérve a felhasználók véleményét. Ennek a munkának az első gyümölcse az utolsó pontban említett több kijelző támogatása lesz, hiszen manapság ez egy nagyon alap funkció. Nagyon sok munka áll még a Canonical előtt, de egy nagyon agresszív fejlesztési stratégiát követnek, a 17.04-re szeretnék ezek nagy részét megvalósítani, majd a korai áttérők segítéségével kiirtani az utolsó hibákat és teljesen stabillá tenni azt a 2018-ban kiadásra kerülő hosszú távú kiadásra, az Ubuntu 18.04 LTS-re.
Ezek mellett még számos egyéb területen is láthatunk majd mozgolódást a közeljövőben. A jelenleg még „különélő” telefon/tablet kiadás alapját szeretnék áthelyezni a mostani LTS kiadásra, az Ubuntu 16.04-re, továbbá dolgoznak még a lencsék teljesen újragondolásán, hogy azok valóban hasznosak legyenek, akár asztali környezetben is. Ezen felül még fontos kérdés a korábbi alkalmazások futtatása is, erre már egy ideje van megoldásuk, de még van rajta mit csiszolni. Összességében tehát izgalmas hónapok állnak előttünk, meglátjuk mi fog ezekből megvalósulni.
A cikk alapjául szolgáló információk egy része és a képek az OMG!UBUNTU! ezen cikkéből származik