Üdvözöljük az ubuntu.hu oldalán

Itt megtalálhatja a rendszerrel, illetve a nyílt forráskódú alkalmazásokkal kapcsolatos információkat, érdekességeket. Csatlakozzon a beszélgetésekhez, blogoljon, segítse Ön is a közösséget. Jó fórumozást kívánunk!
Hírek, események

Szabad utat a szabad szoftvereknek

Az FSF.hu Alapítvány elindította a közoktatási intézmények szabad szoftverekre történő átállását segítő weboldalát. A Szabad út elnevezésű, új közösségi oldal a szabadut.fsf.hu címen érhető el. A projekt célja, hogy biztosítsa az általános iskolákban és középiskolákban dolgozó tanárok és rendszergazdák számára mindazon információkat, amelyek a sikeres migrációhoz és a szabad szoftverek használatához, oktatásához és az informatika érettségire felkészüléshez szükségesek. A Szabad út projekt azonban több egy egyszerű portálnál: az FSF.hu Alapítvány az oldal üzemeltetésén túl támogatja a szabad szoftverekre történő átálláshoz szükséges útmutatók, és az oktatásban használható elektronikus és hagyományos tananyagok, tanulási segédletek elkészítését is. A szabadut.fsf.hu oldal az információk összegyűjtésén túl nagy hangsúlyt fektet a közösségi funkciókra is, hogy a közoktatásban dolgozók és a témával foglalkozók segítséget kérhessenek és nyújthassanak, valamint megoszthassák egymással tapasztalataikat. A szabadut.fsf.hu minden funkciója ingyenes, az oldalon elérhető információk, tananyagok, segédanyagok pedig szabadon felhasználhatók. A projekt finanszírozását és az üzemeltetéshez szükséges infrastruktúrát az FSF.hu Alapítvány biztosítja. Az Alapítvány garantálja, hogy az oldal a jövőben is teljes egészében ingyenes marad, és az oldalra a jövőben is kizárólag olyan licenc alatt kerülhetnek fel anyagok, amely biztosítja a szabad felhasználást. Az FSF.hu Alapítvány várja azok jelentkezését is, akik szívesen vennének részt a Szabad út projektben, és munkájukkal segítenék a hazai közoktatás átállását szabad szoftverekre. Bízunk benne, hogy a szabadut.fsf.hu hatásosan fogja majd össze az eddig elszórt migrációs projekteket, és az oldal által biztosított erőforrások segítségével az ország bármelyik közoktatási intézménye sikeresen válthat szabad szoftverekre.

Hozzászólások (132)

A hozzászólások nem engedélyezettek ennél a cikknél

Az FSF.hu Alapítvány elindította a közoktatási intézmények szabad szoftverekre történő átállását segítő weboldalát. A Szabad út elnevezésű, új közösségi oldal a szabadut.fsf.hu címen érhető el. A projekt célja, hogy biztosítsa az általános iskolákban és középiskolákban dolgozó tanárok és rendszergazdák számára mindazon információkat, amelyek a sikeres migrációhoz és a szabad szoftverek használatához, oktatásához és az informatika érettségire felkészüléshez szükségesek. A Szabad út projekt azonban több egy egyszerű portálnál: az FSF.hu Alapítvány az oldal üzemeltetésén túl támogatja a szabad szoftverekre történő átálláshoz szükséges útmutatók, és az oktatásban használható elektronikus és hagyományos tananyagok, tanulási segédletek elkészítését is. A szabadut.fsf.hu oldal az információk összegyűjtésén túl nagy hangsúlyt fektet a közösségi funkciókra is, hogy a közoktatásban dolgozók és a témával foglalkozók segítséget kérhessenek és nyújthassanak, valamint megoszthassák egymással tapasztalataikat. A szabadut.fsf.hu minden funkciója ingyenes, az oldalon elérhető információk, tananyagok, segédanyagok pedig szabadon felhasználhatók. A projekt finanszírozását és az üzemeltetéshez szükséges infrastruktúrát az FSF.hu Alapítvány biztosítja. Az Alapítvány garantálja, hogy az oldal a jövőben is teljes egészében ingyenes marad, és az oldalra a jövőben is kizárólag olyan licenc alatt kerülhetnek fel anyagok, amely biztosítja a szabad felhasználást. Az FSF.hu Alapítvány várja azok jelentkezését is, akik szívesen vennének részt a Szabad út projektben, és munkájukkal segítenék a hazai közoktatás átállását szabad szoftverekre. Bízunk benne, hogy a szabadut.fsf.hu hatásosan fogja majd össze az eddig elszórt migrációs projekteket, és az oldal által biztosított erőforrások segítségével az ország bármelyik közoktatási intézménye sikeresen válthat szabad szoftverekre.

Ez egy jó lépés lehet annak irányába, hogy terjedjen a Linux és megértsék végre az emberek (már gyerekkorban), hogy nem maga a Devla ez a rendszer. Sok sikert a továbbiakban az oldalnak!

Maga a project +1! En migralnek szivesen, de nem hiszem, hogy a BeLin (http://www.belin.hu/) ki tudja valtani ki a Windows-t es Jaws-t (http://www.freedomscientific.com/products/fs/jaws-product-page.asp).

Faja, nagyon faja. Ezek az FSF -es arcok egész igényes munkát adnak ki a kezük közül. Az irodai programcsomaghoz készített jegyzetek is elég magasra teszik a lécet.

  • atya válaszolt erre.

    atyaAkkor még egy! :-) Gratulálok a létrehozó csapatnak, és sok sikert.

    atyaÉn is rátok vártam, mert talán jobbat és szebbet lehet kihozni veletek az ubuntuból, mint ami most elérhető a piacon. Személyszerint jó lenne ha az ubuntu is végre az iskolai alkalmazások között találná magát. Zentyal server és ubuntus kliensek jobbak lennének, mint a sulixos cuccok, csak megfelelő támogatás kell mögé. Ubuntus érettségi lemezkép már van, már csak az infrastruktúra és softver kell mögé.

    Egy hasonló kezdeményezés a közigazgatásban is elférne. Például, hogy önkormányzatokhoz mit és merre.

    • atya válaszolt erre.

      Bocs! A saját gyermekemen látom, hogy túl sok értelme nincs. Amikor letiltottam a számítógépről (nem tanult csak játszott) feltettem neki az Ubuntu-t. Pillanatok alatt átállt a windowsról, nem okozott gondot neki. Annyira nem volt gond, hogy a kedvenc játékát 2 nap alatt!!! beüzemelte. Úgy, hogy addig csak messziről látott Linux rendszert. Ennek ellenére azt mondta, hogy a Linux nem érdekli, csak a windows. A mai gyerekek zöme játszik a géppel, ezt tudomásul kell venni.

        DcNdrewA későbbi tervek között szerepel a közigazgatás, a vállalati vállalati szféra és az otthoni felhasználók támogatása is.

        MorelloIdézek József Attilától: "jó szóval oktasd, játszani is engedd szép, komoly fiadat!" Igaz, naphosszat játszik a géppel, de a játék telepítésével, gép beüzemelésével játszva tanulja az informatikát. Fiaim (32-35évesek) anno Sinclair Spectrummal, majd AT286-on DOS5.0 alatt kezdték. Többlemezes .arj -s floppys telepítők kibontása után jutottak a játékhoz. Mikor ráúntak a játékra, egyre inkább foglalkoztak az operációs rendszerekkel, felhasználói programokkal. Ők is, mint a mai fiatalok beleszülettek a PC világába. A fogékony agyú gyerekeket nem nagyon kell az alapokra oktatni, ellentétben az egyébként derék és hasznos "nagymama-net" oktatással.

        MorelloAzért itt nem épp erről van szó, félreértelmezted a dolgot. Ez az oldal nem hittérítő funkciót hivatott ellátni, hanem segítséget nyújt, ha már egyszer az intézmények alul így kivágták a fát a szerződésbontással. Az csak egy hozománya, ha a srácok áttérnek erre, mert rájönnek, hogy ez is jó. A játék lényegtelen olyan szempontból, hogy érettségiznie min lehet/kell majd.

        • krm válaszolt erre.

          v1rusÉs mondjuk az iskoláknak sem lenne rossz, mert, ha épp megvett windowsokat (+ ms office, + vírusirtó, stb) használnak és, netán ha van olyan amelyik meg is vette mindegyik gépre, akkor sokat spórolnának is vele, max több időbe kerülhet az átállás. Bár az idő meg is térülhet azzal, hogy nem kell évente újratelepíteni, meg töredezettség mentesíteni, meg vírusokat keresgélni stb, ellentétben a win-nel.

            krmA baj az, hogy ha ez a gyerek egy céghez kerül, sanszos, hogy Windows-al találja szembe magát. Na most akkor kenheti a hajára az "apt-get install....." tudományát. Igazából arra kell tanítani a gyerekeket, amivel a legnagyobb valószínűséggel találkozni fog. A pénztelenség (már mint az iskolák) meg egy kényszerhelyzetet szül, ami nem biztos, hogy a legcélravezetőbb dolog. Mondom mind ezt úgy, hogy ezt is Ubuntu alól írom. A munkahelyemen meg valami herélt windows fut egy vékony kliensen.

              Morello"Igazából arra kell tanítani a gyerekeket, amivel a legnagyobb valószínűséggel találkozni fog." Ez a legrosszabb megoldás! A gyerekeket gondolkodni kell megtanítani. Meg kell nekik mutatni, meg kell nekik tanítani a lehetőségeket (win, linux, mac). Szélesíteni a látókörüket. Ne azt tanulják meg, hogy egy adott környezetben hogyan kell megcsinálni egy feladatot, hanem értse meg az elvét, gondolkodjon, tudjon választani, tudjon keresni. Ehhez ismeretekre van szükség, amihez nélkülözhetetlen lenne más rendszerek, programok megismerése. Van egy kollégám, ő mesélte, hogy volt olyan tanárja (elektronika óra), mutatott egy fényképet, azon egy azonosító számot, és egy termék részletet. Feladat: Mi ez, mire lehet használni, építs egy konfigot, ami ennek a működtetésére képes, kérj árajánlatokat, válassz hozzá oprendszert, indokold, stb. Internet használata kötelező! Nyilván megtanulták a lehetőségeket. Az ilyen hozzáálásban látom én a jövőt. Linuxot meg egyre többen használnak már. Melóhelyen azt gondoltam hogy csak én vagyok linuxos, és kiderült hogy a fél mérnökség az :) Pedig nincsenek rákényszerítve :)

                Nálunk anno általános suliban - azt hiszem, hogy 5. o-tól volt számtek. Ez úgy nézett ki amire nagyjából emlékeszem, hogy windows 3.1, DOS, talán norton commander is...windowsban paintben kellett rajzolgatni négyzetet, stb, fekete fehér monitoron színezni, egy db színes moncsi volt, office is sztem volt valami nagyon alap. számtek történelem, mondjuk nem árt, de még a nagyon kezdetek, aztán számgép perifériák, számrendszerben számolgatás. Gimiben már többet tudtam mint a tanár mikor odakerültem. 9.ben hogyan képzeljük el a memóriát, melyik alkatrész a lelke a gépnek stb. Aztán a többi évben ecdl vizsgára való készülés, volt h nem volt már tananyag v nem tom, akkor csak neteztünk. Nem tudom ma mikor kezdik el a számtek órák bevezetését általánosban, heti hány óra és h miket csinálnak, de sztem sokkal többet nem hinném mint office és net. Talán a gyökereknél kellene kezdeni az egész számtek oktatás változtatását, hogy heti 1 v max 2 órába mi férne bele, nem hinném hogy több lenne, esetleg a szaksulikban de ott úgyis többet tanulnak belőle, mert ugye ott a többi tanóra és ha napi 8 óra lenne minden nap az már nyűg lenne a gyerekeknek (ezt közép iskolára értem), mert nálunk is az volt sokszor és máshol is ahogy mesélték. Ha linuxot is bevezetnek iskolában, akkor valahogy úgy lehetne, h egyik óra win, másik linux. Akkor ha az alapoknál kezdik és h sorolj fel op rendszereket és beszéljünk róla bővebben, akkor ne az legyen h a unixot linuxot hagyjuk, mert az bonyolultabb kicsit, hanem, hogy baromi egyszerű, baromi okos, baromi bővíthető, stb baromi :)... Tanároknál talán egyszerűbb, mert ha kényelmes és könnyű használni egy adott op rendszert és felesleges dolgokkal nem kell mellette foglalkozni pl hibaüzenetek, lassú mint állat, hoppá vírus, hanem meg tudja a tantervet, a dolgozatot, egyéb többi teendőjét csinálni, akkor azt választja, ha linux, ha windows és nem érdeklik egyéb részletességek. Ha linuxot választanak akkor nem kell megvenni évente 2-3e ft-ért- vagy hogy van a tisztaszoftveres windows licenc - hanem ingyé letölti, vagy letöltik neki és felrakják és ingyé használ programokat. Gyerekeknél talán még azzal lehetne kezdeni, h telepítsünk virtualboxban linuxot, win-t, szerkesszünk doksit táblázatot wordben, writerben, calcban, excelben, op rendszer használatnál fájl másolás ebben-abban, progi telepítés, internet. Emeljük ki a linux előnyeit a windows-szal szemben: ingyenes, nincs vírus, ugyanazt lehet rajta mint winen csak stabilabb gyorsabb stb stb, windows előnyeit khm, ha van ilyen :) melyiken mekkorák a felhasználandó programok, mekkora a gépigény, asztali effektekkel le lehet nyűgözni azért aki hajlik rá (engem meg tud az is győzni) esetleg és amelyik a gyereknek szimpibb talán azt is használja otthon, vagy dualban mind2-t mert játszani is akar. Talán így tudnám elképzelni a számtekórákat a plussz dolgokat is beleértve amiket nem mondtam, mert hosszú lenne.

                hepalyAz a baj, hogy te az álmaidat írod le, ami köszönő viszonyban sincs a valósággal. 1; Az a jobbik eset, ha a tanár szakember, és nem kényszerűségből "képezték át", egy pedagógus nem lehet munkanélküli 2; Abban a kevés óraszámban akkor sem lehet megtanítani semmit, ha ért hozzá 3; Valójában a számtech óra nem más, mint rajzolgatás a paint-ben 4; a srácok többet tudnak a felhasználásról mint a tanár 5; a srácokat igen is a játék érdekli, tehát a windows 6; rugózhatunk ezen ha gondolod, de semmi értelme 7; a te elképzelésed szerint mindenki szakember. Nem! A legtöbb ember csak használja a számítógépet, mint a TV-t, mosógépet, pénztárgépet és magasról szarik rá, hogy működik. Tudja, honnan szerezheti meg a legújabb játékot, tudja, hogy kell crack-elni és örül. Szóval ragozhatjuk, ha gondolod, de a tény tény marad. És mi van akkor ha tanítanak, bocsánat, megemlítenek valamilyen linuxot is? Semmi. Hiszen ezek mellett tanítanak idióta kötelező olvasmányokat is, amit mindenki utál, és maximum arra emlékszik, hogy milyen szar volt a Szigeti veszedelem. De semmit nem tud róla. Így lesz a linux-al is. Akit nem érdekel, utálni fogja, mert kötelező, majd emlékszik, hogy emlegettek valami suse nevű szart, és még játszani sem lehet rajta.....

                  MorelloAkkor ha jól értem azt mondod, hogy jól van minden úgy ahogy van, ne is próbáljunk változtatni rajta. Ezzel sajnos/szerencsére én nagyon nem tudok azonosulni.

                    hepalyNem, nem ezt mondtam. Csak arra céloztam, hogy egy átlag ember magasról tesz arra, hogy milyen op.rendszer fut egy számítógépen. A böngészőt el tudja indítani, meg tud írni egy email-t, pillanatok alatt összedob egy dokumentumot, ha arra van szüksége. Megtalálja a nyomtatás ikont, tehát használja a mindennapokban. Vagy te úgy tapasztaltad az életed során, hogy külön iskolában tanították meg kezelni a TV-t, a videómagnót, vagy a Hi-Fi tornyot? Külön érettségi volt automata mosógép kezelésből? Ugye, hogy nem. Tehát, hogy linux vagy windows, ne adj Isten mac van a suliban oly mindegy! Az ég világon semmi sem fog változni. Akinek meg ez lesz a szakmája, az tanulja meg! De teljesen felesleges ezen rugózni, mert az iskolában az ég világon semmit nem fog megtanulni a nebuló. Látom a 2 gyermekemen, hogy eléggé le vannak terhelve már most is. Mi a fenének nehezítsük meg még mi is a dolgukat, amikor már most is többet tudnak a témáról, mint az a tanár, akinek ezt kellene tanítani. De most őszintén! Mi a különbség, ha a tanuló egy windows-on nyit meg egy Firefox böngészőt, vagy egy Ubuntu-ban? Megmondom. Az ég világon semmi! Ez ugyan olyan baromság, mintha azt mondanánk, hogy ezentúl aki jogosítványt akar szerezni, nehogy már valami csili-vili nyugati csodán tanuljon meg vezetni. Tanuljon meg egy Zsiguli 1200-on, mert az az igazi. Nincs szervó, nincs ABS, tehát ezen lehet igazán megtanulni. Szóval tök mindegy, hogy linux vagy sem. Ugyan azt a funkciót tudja, csak más a program neve.

                      MorelloSzerintem nem azért kell valakit megtanítani iskolában valamire (pláne nem ált. iskolába, vagy középsuliba), hogy máris az adott téma szakembere legyen! Ennyi erővel teljesen felesleges a történelem oktatás is, hisz sanszos, hogy az életben nem fogja használni. Honnan fogja tudni a gyerek, hogy van pl linux, az miért is jó, és miért nem gond, hogy nem játékra való, hogyan lehet hatékonyan kezelni, telepíteni, hogyan lehet benne komolyabb műveleteket végezni akár adatokon vagy táblázatokon, ha ezeket az infókat nem kapja meg senkitől? Ha teljesen ugyan úgy menne rajta minden, mint windows-on, akkor miért nem ált már át minden intézmény? Ezek szerint mégis szükséges az oktatás, hisz át kell képezni az embereket? Akkor miért is kell átképezni? Ha mégis problémát jelent a nyilt forrású rendszerek használata, ami leggyakrabban az ismeretek hiányára vezethető vissza, akkor miért ne lehetne beépíteni az oktatásba? Az informatikai ismeretek elismerése ma azon múlik, hogy a gyerek fel tud tenni egy játékot, és meg tudja hekkelni? Ha ez így van, az régen rossz, és mindenképp változtatni kell rajta. Egy értelmesen kialakított, és leoktatott tananyag nem hiszem hogy akkora megterhelést jelentene. Nyilván ha a mai oktatás csak rajzolgatás meg kattingatás, akkor igen, megterhelés. De annak a színvonalnak semmi értelme.