A következő szoftverünk egy kicsit kilóg ugyan a sorból ( több szempontból is) , de mivel Magyarországon (és szerte a nagyvilágban) már az e-learning rendszer megkerülhetetlen részét képezi, ezért mindenképp érdemes pár szóban megemlékezni róla, még ha telepíteni (otthoni felhasználóként) nem is igazán lenne érdemes:
MOODLE
Azt hiszem, a MOODLE név ismerősen csenghet mindenkinek, aki ma fősulin/egyetemen tanul, vagy bármilyen online rendszerű távoktatásban vagy nyelvi kurzuson vesz részt és komplexitása miatt egy külön erre a célra készült blog is kevés lenne a bemutatására.... de akkor tömören megfogalmazva, mi is ez a program valójában és mihez is nyújt nekünk segítséget?
A Moodle neve a Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment kifejezés rövidítése, azaz moduláris objektum-orientált dinamikus tanulási környezet. A Moodle LMS (Learning Management System) alkalmazás, azaz tanulásirányítási rendszer, tehát ún. eLearning keretrendszer.
Az LMS feladata az, hogy azonosítsa a felhasználókat és szerepkörük, jogosultságaik szerint és a megfelelő tananyagokkal (kurzusokkal) összerendelje őket. Az LMS szerverek a felhasználók tevékenységeit, a tanulás szempontjából fontos adatokat naplózzák, amikből a későbbiekben statisztikák készíthetőek.
Ezek az adatok egyrészt a tanulók haladásával kapcsolatosan szolgáltatnak fontos információkat, másrészt a tananyag és az oktatás hatékonysága is kideríthető belőlük.
A Moodle web alapú rendszer, tehát a használatához szükség van (helyi vagy internetes) hálózati eléréssel és valamilyen böngészővel rendelkező számítógépre. Szükség van valamint egy szerverre és annak URL címére, amit a szolgáltató oktatási intézmény ad meg. A program nagy hangsúlyt fektet arra, hogy széles skáláját teremthessük meg a oktatói tevékenységünknek. Erre épülve több olyan modul is van, amely támogatja a kooperatív munkát, valamint teljesen egyedivé szabhatjuk általa a hallgatók tanulásának a kiértékelését is.
Természetesen (éppen az interaktivitás miatt) a tanulók maguk is létrehozhatnak a rendszerben kérdés-oldalakat, vagy kurzus-fórumokat és lehetőségünk van ún. műhelyek kialakítására is. (a műhelyek arra szolgálnak, hogy a diák munkáját a tanár és más diákok is egyenrangúan tekinthessék meg, illetve véleményezhessék.
Ez alapvetően esszék, kutatómunkák, vagy egyéb szabadabb, esetleg konzultációt igénylő feladatok esetén hasznos.)
A MOODLE használatának technikai részleteiről, beállításairól tömör információt a Linux Világ egyik cikkében találtam, bár persze a program maga túlságosan összetett ahhoz, hogy akár egy hosszabb cikk keretén belül , minden funkciója bemutatható lenne: http://www.linuxvilag.hu/content/files/cikk/46/cikk_46_58_63.pdf
A MOODLE (és általánosabb értelemben az eLearning) persze soha nem fogja kiváltani teljes mértékben a hagyományos iskolai foglalkozásokat (az ellenőrzött számonkérésekről nem is beszélve), de mivel a hatékonyság szempontjából már ma is számos feladatkörben magasan túlszárnyalja azt, ezért az elkövetkezendő évtizedekben nyugodtan tekinthetjük az oktatási rendszer jövőjének.
(ezt pedig a blogom eddigi leghosszabb körmondatának :) )
R